Helle Klein undrade tidigare idag på twitter: “Redan 44 kommentarer till min ledarkolumn i Aftonbladet. Var finns alla motröster till högerpopulismens gnällspikar?” Jag tror Helle Klein och vi alla sett de senaste åren att så snart invandring (eller anslag till kultur) debatteras på nätet, så dyker mängder av högerpopulistiska och främlings- och kulturfientliga kommentarer upp. Det är regel.
Jag skrev en debattartikel i Värmlands Folkblad före valet i september. Den handlade om hur aktiva Sverigedemokraterna var i den omröstning som man kunde delta i på nätet genom en applikation på facebook, Riksdagsvalet2010. Bland dem som “röstade” i facebookomröstningen hade SD nära 17 % mot 6 % i riksdagsvalet den 19 september; bland unga var de ännu mycket större i nätomröstningen. Jag diskuterade nätaktivismen bland högerpopulisterna och hur man genom artiklar, nätet, epost och youtube mobiliserade sina medlemmar och sympatisörer.
Bland kommentarerna på VF:s hemsida dominerade högerpopulister. Detsamma gällde på newsmill där en annan version av min artikel publicerades. På newsmill kan man som bekant dels kommentera, dels “milla” vilket ska betyda att uttrycka vilken känsla man har inför ett ord som uttrycker något centralt i artikeln. Bland kommentarerna som vanligt många högerpopulister och kan man förmoda SD-sympatisörer. – Newsmill är nedlagt sen länge, men artikeln har jag fått hjälp rekonstruera här
Detsamma gällde “millningarna”. Jag hade valt ordparet “sverigedemokraterna stödparti“. 65 % blev glada inför de orden, bara 21 % arga. Det brukar ibland sägas att “det är inte så underligt att populister och extremister är de som oftast kommenterar, för de har ju enkla budskap och idéer som kan summeras i några få ord”. “Vi andra däremot vi är ju kunniga och nyanserade och behöver fler ord och har därför svårt för kommentarsformen.” – Men även de kunniga och nyanserade kunde lätt trycka på knappen och säga sig vara glad eller arg över att se SD som stödparti för en eller annan minoritersregering. Men det har de inte gjort.
I valet satsade alla de etablerade partierna mycket på internet och sociala medier, och flera siter byggdes upp (en del ganska framgångsrika) och det fanns lösningar som “vattenstämpling” av profilbilder på facebook och liknande. Men vi såg inte mycket ill genomslag i debatten på nätet, i vart fall på de etablerade mediernas debattsiter, inklusive newsmill.
Högerpopulisterna var helt enkelt mycket mer aktiva. Deras medlemmar var uppenbarligen engagerade och mobiliserade i mycket högre grad än de etablerade partiernas. Därav kan man dra lärdomar om politik och medier framöver, om de nya medierna ska bidra till demokrati och öppenhet och inte till dessas motsats.